lördag 22 mars 2014

Surfplatta som läsplatta, och När Skruven Dras Åt

Jag har upptäckt världens bästa grej.

Eller... det kanske är att överdriva, men bra är den. Jag har nämligen upptäckt att man kan låna e-böcker direkt ifrån bibliotekens hemsidor till min kära surfplatta. Bra fungerar det också. Helt underbart.

Har du ett bibliotekskonto någonstans så kan du gå till http://www.bibli.se/ och testa själv. Nu är möjligheten att de flesta bokälskare redan vet det här, men jag är lite hälsosamt teknofobisk av mig så sådana här moderniteter upptäcker jag alltid några år efter alla andra.

Jag pendlar till jobbet hela veckan och surfplattan har blivit min ständiga vän på dessa resor.

Jag har även läst När Skruven Dras åt av Henry James. Jag skrev att jag skulle läsa den förra året men det blev av okänd anledning aldrig av. Men nu så.

Jag läste den i svensk översättning, utgiven av bokförlaget Modernista.

Jag älskar den här typen av berättelser. Det riktigt kryper i kroppen av förtjusning i mig när jag läser.

När Skruven Dras Åt är en bok från 1898, och jag skulle kalla den för an annorlunda spökhistoria (om det nu är en spökhistoria, det är inte riktigt klart). I bokens början så samtalar ett sällskap, och det slutar med att en av dem kommer läsa upp en nedtecknad berättelse som han svär är sann. Det är den här berättelsen som resten av boken sedan består av.

Grundstoryn är att en ung kvinna "guvernanten" kommer till ett stort ensligt gods där hon ska ta hand om två barn. Allt berättas från hennes ögon och upplevelser.

Det dröjer inte länge fören märkliga saker börjar hände. Två vålnader från godsets förflutna tycks dyka upp här och där, men vad som först kan tyckas låta som en klassisk spökhistoria blir mycket mer komplicerat av att man inte riktigt kan lista ut vad som egentligen händer... det är nämligen inte bara vålnaderna som är konstiga, guvernanten som berättar historien beter sig konstigt, och barnen ska vi inte prata om, barnen beskrivs av guvernanten som söta och änglalika men för mig som läsare är barnen nästan det mest creepy i hela berättelsen.

Vad är det som händer? Vem orsaker konstigheterna? Är spökena riktiga? Går det ens att lita på att berättaren talar sanning?

Sen kommer slutet. Precis på slutet händer någonting riktigt, riktigt drastiskt som gör att man förstår att vad som än har pågått så är det allvarliga grejer ... man vet bara inte riktigt vad det är som boken faktiskt har handlat om.

Jag tyckte väldigt mycket om När Skruven Dras Åt. Varmt att rekommendera!











När Skruven Dras Åt finns att köpa från Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar