lördag 29 mars 2014

Att de i tid må väckas

Jag har läst boken Att de i tid må väckas av en författare som heter Frida Arwen Roselund, en väldigt spännande bok som jag gärna berättar om!


Boken utspelar sig i en liten by någonstans i 40-talets Sverige. I den första delen för vi följa en ung flicka som blivit gravid, hon blir skrämd av vad hennes strängt religiösa far kan göra när han upptäcker saken, och flyr bort från sitt hem. Hon hamnar hos två märkliga systrar som bor i en liten stuga i skogen och där börjar det...

Skulle jag summera boken i ett ord skulle det helt klart vara rysmysig. Boken kan bli riktigt obehaglig och skrämmande, men samtidig så sugs man in i den här skickligt uppbyggda 40-talsmiljön där det märks att författaren gjort sin research. Allt känns väldigt riktigt. Även om man skulle bortse från själva skräckberättelsen så skulle man kunna läsa vidare bara för att uppleva mer av den underbara historiska skildringen.

I boken så skiftar perspektiven mellan två kvinnor, det är Hilda, den gravida hos de underliga systrarna, och Johanna som trots att hon är gift, känner sig attraherad till en annan man. Historierna börjar helt separata, men glider ihop mer och mer ju längre in i boken man kommer. Det här görs väldigt skickligt och jag uppskattade variationen!

Tyvärr så måste jag också säga att jag upplevde första delen av boken som den starkaste, sedan ju längre mot slutet man kommer, desto mer kommer det av sig. Den sista biten kändes lite som en besvikelse då mycket det här underbart rysmysiga som byggts upp faller ihop och så var det inte så mycket mer med det.

Men ändå, som helhet tyckte jag väldigt mycket om boken. När den var över saknade jag karaktärerna och deras ålderdomliga 40-talsmiljö. Gillar du historia och/eller skräck är boken verkligen någonting du borde titta närmare på!

Boken kan köpas på Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar