måndag 23 september 2013

Namn på kapitel?

Eller så kan man göra som Terry Pratchett
och helt enkelt skita i att ha kapitel över huvud taget 
Här är någonting som jag tänkt på. Ska man ha namn på sina kapitel eller inte? Det finns naturligtvis inget rätt eller fel på den frågan, men jag undrar vilket som är bäst för mig själv, här och nu. Namn på kapitel är vad jag kan se ganska ovanligt nuförtiden men själv har jag alltid tyckt om det, det sätter liksom stämningen och inger en förväntan på vad man nu ska få läsa om.

Hittills så har jag namn på kapitlen i mitt manus - men jag upptäcker ibland att jag blir osäker på om jag ska ha med en specifik scen i ett kapitel för att "kapitlet handlar ju inte om det", och liknande problem.

Vad tycker ni om att ha namn på kapitel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar